WordPress – både nu och i framtiden

Matt Mullenweg är mannen bakom det mest använda publiceringsverktyget online just nu. Namnet på produkten är WordPress och det antas att nästan hälften av alla nya webbplatser drivs med WordPress. Det är en fantastisk mängd webbplatser och intresset bara ökar för varje vecka och varje månad. Även riktigt stora aktörer, till exempel nättidningar, som egentligen har de finansiella musklerna att ta fram helt egna publiceringsverktyg använder WordPress.

WordPress är ett verktyg som är gratis att använda för alla, även större företag. Idén är att det ska vara enkelt att skapa både mer statiska webbplatser, bloggar och mycket dynamiska webbplatser med ett enormt stort innehåll av alla typer. Verktyget är lite som en schweizisk armékniv i sin användbarhet.
I grunden består WordPress av ett ganska enkelt skal med ett mindre antal funktioner skrivna i PHP. Detta skal kan sedan byggas på i all oändlighet. Programvaran är open source och det innebär att vem som helst kan programmera exempelvis ett insticksprogram för att utöka funktionaliteten i skalet.

Ingen annan konkurrent kommer ens nära
Jag (Henry) gjorde för en tid sedan en analys kring WordPress framtid för min arbetsgivare. Mina slutsatser var att WordPress kommer att fortsätta att dominera. I analysen skrev jag att det var genom att några av de större medieföretagen (bland annat Svenska Dagbladet) gick över till att använda WordPress som detta publiceringsverktyg cementerade sin status som nummer ett bland webbutvecklarverktyg och att det efter det inte går att se att någon annan konkurrent ska kunna komma ens nära. WordPress erbjuder alla funktioner som en webbplats oavsett storlek någon gång kommer att behöva. Saknas det en plugin eller någon annan funktion är det bara att skapa den!

Related Posts

No Comments

Leave a Reply